Pages

Sunday, January 9, 2011

Saya org Siam

Selepas baca petikan dari berita harian online pada 9 Januari 2011,

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SiambukanThai_/Article/index

saya pon want to say something about topic ni la..

Ok..1st of all..saya kna inform yg saya ni adalah org Siam warganegara Malaysia. Antara soalan yang sering org tanya saya ialah...' dah lama ke datang Malaysia??' u know what..i actually hate this question..sebab nmpk sgt org yg tanya tu kurang pengetahuan pasal etnik2/kaum2 kat Malaysia ni...dan definisi org Siam bg mereka ialah org yg datang dari Thailand..huhu...

tp, kalau org Cina or India, knapa mereka tak tanya soalan tu jgk..oooo...mungkin sebab masa belajar sejarah kat skolah dulu..dlm buku teks ada bagitau pasal kedatangan org Cina dan India ke Semenanjung ni kot...tp org Siam??...xde plak mention sbb kaum minoriti...

Ok..sy pon xpndai sgt nk crita mendalam pasal sejarah ni..tp apa yg saya tahu..org Siam mmg sudah ada di sini terutama kat Perlis, Kedah, Terengganu and Kelantan..sebelum berlaku penyerahan kuasa tanah2 negeri2 tersebut..so xpyh la demo nak tanya lagi dah lama ke aku dtg Malaysia, sebab datuk moyang aku mmg ada kat sini sebelum wujudnya Malaysia lagi..

p/s maap terlalu emosi pasal isu2 mcm ne..

No comments:

Post a Comment